Reizen naar Duitsland

Duitsland ligt direct ten oosten van Nederland en is daardoor prima op verschillende manieren te bereiken. Wie dicht in de buurt van de grens met Duitsland woont die kan zelfs te voet of op de fiets naar onze oosterburen reizen. De meest gebruikte vorm van transport naar Duitsland is de auto. Voor de verder gelegen steden zoals Dresden, München en Berlijn is het vliegtuig ook vrij populair. Wat een duidelijke trend is, is dat busreizen en treinreizen naar Duitsland steeds populairder worden. De almaar drukker worden wegen richting en in Duitsland zorgt ervoor dat het spoor enorm terrein aan het winnen is als vervoermiddel om vooral naar Duitse steden te reizen.




Over de weg

De meeste Nederlanders reizen over de weg naar Duitsland. Het Duitse wegennet sluit prima aan op het Nederlandse netwerk van wegen. Wat je wel merkt is dat de snelwegen tussen Nederland en Duitsland druk geworden zijn. Dat merk je vooral op de A12 die vanuit Arnhem richting Duitsland voert en de A67 die vanuit Eindhoven via Venlo richting Duitsland gaat. Desalniettemin is de weg nog steeds een prima methode om naar Duitsland te reizen. In Duitsland kun je rekenen op een groot netwerk van snelwegen en secundaire wegen. De Duitse snelwegen behoren tot de beste ter wereld.

Wie op de Duitse Autobahn (snelweg) gaat rijden die kan af en toe flink hard doorrijden. Op ongeveer de helft van de snelwegkilometers geldt geen maximum snelheid, maar wel een adviessnelheid van maximaal 130 kilometer per uur. De overige delen van de snelwegen kennen vaste of variabele limieten. Vooral rond stedelijke gebieden en bij wegwerkzaamheden worden maximumsnelheden gehanteerd. Als de rijstroken bij wegwerkzaamheden erg smal zijn dan is de limiet ter plaatse vaak slechts 60 kilometer per uur. Anders wordt de grens van 80 kilometer per uur het meeste gebruikt. Als je in Duitsland te hard rijdt dan bestaat er een redelijke kans dat je door snelheidscamera’s vastgelegd. Door uitwisseling van adresgegevens tussen Nederland en Duitsland ontvang je de snelheidsboete na een paar weken netjes in je brievenbus of op de deurmat.

Waar je op de autosnelwegen verder rekening mee moet houden is dat de opritten en afritten vaak anders geconstrueerd zijn dan hoe we dat in Nederland gewend zijn. Korte opritten en afritten zijn gebruikelijk, net als soms gemeen scherpe bochten direct na een afslag. Daarom het advies om tijdig snelheid te minderen als je de snelweg verlaat.

Over de weg naar Duitsland

Milieuzones

Duitsland kent al langere tijd milieuzones, die in het Duits Umweltzones genoemd worden. Dit zijn zones in binnensteden van een aantal Duitse steden, waar je alleen maar met een bepaalde milieusticker naar binnen mag. Deze stickers (rood, geel of groen) worden afgegeven op basis van de kenteken. De minst vervuilende auto’s krijgen de groene sticker, waarmee je alle milieuzones in Duitsland in mag. De gele stickers zijn bedoeld voor auto’s met een diesel die onder de Euro-3 uitlaatgasnorm vallen of die een Euro-2 diesel hebben met achteraf ingebouwd roetfilter.

De milieusticker moet je vooraf aanschaffen en heeft een onbeperkte geldigheidsduur. Hij is gebonden aan jouw auto en kenteken. Er zijn verschillende internetsites waar je je milieusticker voor Duitsland online kunt regelen.

milieusticker

Winterbanden

Als je in de wintermaanden naar Duitsland rijdt dan moet je er rekening mee houden dat winterbanden verplicht zijn als er winterse omstandigheden zijn. Denk hierbij aan sneeuw, ijzel en het opvriezen van weggedeeltes. In het soms heuvelachtige of bergachtige Duitsland komen dit soort weersomstandigheden eerder en vaker voor dan in Nederland. Zeker in de zuidelijke berggebieden kan het al in het najaar glad worden en kan er tot in het late voorjaar nog sprake zijn van winterse omstandigheden. Eventuele vierseizoenenbanden of all weather banden zijn wettelijk gezien ook toegestaan, maar werken minder goed bij winterse omstandigheden dan echte winterbanden.

Winterbanden

Tol

Duitsland heeft getracht om een tolheffing voor personenauto’s in te voeren. Vrachtvervoer betaalt al een aantal jaren tol voor de kilometers die ze maken op de Duitse autosnelwegen en op de zogenaamde Bundesstrasse. Lange tijd heeft er ook een tolvignet voor personenauto’s in de lucht gehangen. De tolheffing zou in oktober 2020 ingevoerd worden. Een uitspraak van het Europese Hof op 18 juni 2019 heeft ertoe geleid dat de Duitsers hun tolplannen moeten staken of aan moeten passen. Het model waarbij iedereen tol zou betalen, maar de Duitsers gecompenseerd zouden worden, is een ongelijke behandeling die in strijd is met het Europees recht.

Of dit betekent dat er nooit een tolsysteem voor personenwagens komt, is niet zeker. Het zou best kunnen dat de Duitsers een aangepaste wijze van tolbetaling gaan bedenken die wel binnen de regels van Europa valt.



Met de trein naar Duitsland

De trein is snel populairder aan het worden als transportmiddel om naar Duitsland te reizen. De goede verbindingen met Duitsland en vooral het netwerk van de ICE hogesnelheidstreinen hebben treinreizen naar Duitsland geliefd gemaakt. Op sommige routes wordt er met snelheden van maar liefst 300 kilometer per uur gereden, zoals grote delen van de routes Keulen-Frankfurt en Neurenberg-München.

De trein is vooral een goed alternatief voor het vliegveld en voor de langere autoritten. Met name voor steden zoals Düsseldorf, Berlijn en Keulen zie je dat steeds meer reizigers voor de trein kiezen.

Je kunt je treinreizen naar Duitsland plannen en direct boeken via NS International.

Met de trein naar Duitsland

Met de bus naar Duitsland

De bus is een goed alternatief voor de auto en de trein. Je hebt het gemak van niet zelf hoeven te rijden en tarieven die vaak lager liggen dan een vergelijkbare reis per trein. Per bus naar Duitsland reizen kan op twee manieren: je kunt alleen de busrit boeken of je kunt ene complete vakantie per bus boeken. De bus is bijvoorbeeld ideaal om een rondreis door Duitsland mee te maken. De bus wordt dan niet alleen gebruikt om mee naar Duitsland te reizen. Hij wordt ook ingezet als vervoersmiddel tussen de verschillende plekken die je tijdens je vakantie door Duitsland bezoekt.

Een grote aanbieder van lijndiensten tussen onder andere Nederland en Duitsland is Flixbus. Vanuit een aantal Nederlandse vertreksteden kun je naar een groot aantal Duitse steden reizen.

Vliegen naar Duitsland

Op het moment dat de reisafstand en/of reisduur over de weg of via het spoor te lang wordt, is vliegen een handige manier om vanuit Nederland naar Duitsland te reizen. Een vlucht vanuit Amsterdam naar bijvoorbeeld Berlijn, Dresden of München duurt niet veel langer dan een uur, terwijl je met de auto of trein al snel een uur of acht tot tien onderweg bent. Over de impact op het milieu van vliegen bestaat veel discussie, zeker als het gaat over reisafstanden die ook met andere vervoersmiddelen prima te doen zijn. De efficiëntie van het vliegtuig wint het dan toch vaak van de milieubewustheid, zeker als de prijzen van de vliegtickets gunstig zijn.

Vliegen naar Duitsland valt binnen het reizen in de Schengenzone. Wie zonder ruimbagage reist die hoeft niet te ver van tevoren op de luchthaven te zijn. Er is immers geen paspoortcontrole. De enige controle waar je doorheen moet is de onvermijdelijke veiligheidscontrole.

Vliegen naar Duitsland